10 tipů jak začít s prvními příkrmy 


Začátek přikrmování je velký krok! Ale není se čeho bát – tento proces je naprosto přirozený a často i zábavný. Miminko se po prvních měsících s mateřským (nebo kojeneckým) mlékem začíná pomalu seznamovat s potravinami, které konzumujeme my dospělí. Je to pomalá a dlouhá cesta, někomu jde hůře, někomu lépe, ale je třeba si ji užít. Do 12 měsíců je naším cílem děti s jídlem především seznamovat, představovat jim nové chutě a postupně nastavovat základy zdravého a vyváženého jídelníčku.

Krásný článek na toto téma připravila například Sandra z dua @madeinprg. Dala si tu práci a našla veškeré aktuální informace a doporučení a své zkušenosti s první lžičkou pro Elen shrnula v dokonalém průvodci ZDE. Pokud byste raději video, odkaz najdete pod článkem.

Protože článků a informací najdete na internetu hodně, rozhodli jsme se stručně sepsat hlavní body, kterých byste se měli na začátku s přikrmováním držet. Pojďme na ně. 

10 tipů pro první příkrmy

1. Začněte mezi 4. – 6. měsícem

WHO doporučuje první příkrmy až od ukončeného 6. měsíce. Pokud na svém miminku ale vidíte jeden z níže uvedených příznaků, začínat s příkrmy můžete už mezi ukončeným 4. a 6. měsícem. Právě v této době se otevírá tzv. imunologické okno – období, kdy tělo velmi dobře přijímá a zvyká si na nové potraviny. Objevují se studie, které dokládají, že představení různých potravin včetně známých alergenů jako např. lepku, mléka nebo ryb v období přibližně mezi 4. a 8. měsícem výrazně snižuje výskyt potravinových alergií.

Znaky miminka, které by si již dalo něco jiného než mlíčko:

  • sleduje vás při jídle, pozoruje, jak sousta putují od talíře k vašim ústům,
  • máte pocit, že po nakojení/lahvičce mléka miminko není zcela syté,
  • miminko vyžaduje častější kojení nebo navyšování dávek umělého mléka (a není to způsobeno například náhlým oteplením, pak může mít jen větší žízeň).

2. Zelenina je na prvním místě

Do vašich příkrmových začátků nejprve zařaďte zeleninu, až poté přidávejte ovoce, maso a rýžové nebo obilné kaše.
Proč jsme zastáncem této metody a jakou zeleninkou začít naleznete v článku ZDE.

3. Pestrost je důležitá

Snažte se svému děťátku představovat rozmanité chutě a dbejte na to, aby byl jídelníček pestrý – snažte se podávat různá jídla k obědu i k večeři. Každá dobrota by měla obsahovat dostatečný poměr bílkovin, sacharidů i zdravých tuků, například z ryb.

4. Nebojte se žádných potravin

Snažte se na dítě nepřenášet své ne-chutě. To, že vy nemáte rádi brokolici, ještě neznamená, že si na ní nebude pochutnávat 🙂 Zároveň se nevyhýbejte ani potenciálním alergenům a zařaďte je do stravy už v prvních měsících, pokud vám váš pediatr nedoporučí jiný postup (například v případě velmi silných alergií v rodině).

5. Vařte v páře

Dětským příkrmům nejlépe svědčí příprava v páře. Nemáte-li doma speciální přístroje, které vám tento způsob přípravy výrazně ulehčí, postačí vám menší hrnec a pařáček. Důležité je, že chuť suroviny zůstane zachovaná, nevyvaří se do vody, a zároveň se uchovají všechny důležité vitamíny a minerály. Pokud po namixování příkrmu potřebujete řidší konzistenci, přidejte pár lžiček převařené vody.

6. Pokud máte možnost, vybírejte bio

Označneí bio není žádný reklamní trik, jedná se o přísnou certifikaci pěstování a výroby bio produktů, kterou zaštiťuje nejen Evropská unie ale i místní kontrolní organizace. V případě zeleniny a ovoce, které budete pro první příkrmy potřebovat, zajišťuje značení bio například to, že nebyla při pěstování použita chemická hnojiva ani žádné chemické postřiky. Kontrolována je také kvalita půdy. V surovinách tak nejsou pesticidy a další toxické látky, které by mohly ohrožovat zdraví miminka.

Fotku jsme si zapůjčili z článku Terezy Salte, ve kterém popisuje svoje první zkušenosti s příkrmy a také s naší značkou. Celý článek naleznete zde.

7. Nebojte se kupovaných příkrmů

Často se hovoří o tom, že kupované příkrmy ve skleničkách, přestože nosí označení bio a neobsahují žádné přidané látky, mohou mít rozdílnou chuť proti příkrmu uvařenému poctivě doma. V tomto bodě můžeme mluvit pouze za naši značku – příkrmy Babybio nejsou ničím jiným než surovinou uvařenou v páře, rozmixovanou a zavařenou ve skleničce. Mohou mít odlišnou chuť od suroviny uvařené doma? Zde už je to otázka pouze kvality suroviny – když uvaříte doma příkrm z dobré sladké mrkvičky a druhý z ne tak chutné mdlé mrkve, výsledky budou také jiné. Babybio odebírá pouze dozrálé suroviny od svých známých bio farmářů, mnohdy budou pravděpodobně lepší chuti než ty, co zakoupíte v českých nebo slovenských supermarketech.

8. Od koření se držte dál

Dětské chuťové pohárky si užívají čerstvé potraviny a přirozené chutě. Není nutné a ani žádoucí přidávat do příkrmů nějaké koření, nebo dokonce sůl či pepř. Je prokázáno, že přidávání soli dokonce může v pozdějším věku vést k rozvoji obezity a onemocnění srdce.

Na obsah soli si dejte pozor také u kupovaných příkrmů a čtěte jejich složení. Pokud budete chtít děťátku chutě obměnit, přidejte do příkrmu třeba čerstvou bylinku, jako to děláme my v Babybio.

9. Při vaření připravujte větší množství

Obzvláště když příkrmy vaříte doma, bude praktičtější vařit větší množství najednou, a zamrazit si jednotlivé porce třeba ve tvořítkách na led. Neskladujte je však v mrazáku příliš dlouho, doba kolem 2 měsíců se uvádí jako maximální. Kupované příkrmy můžete i po otevření skladovat v lednici po dobu 2 dnů, což bývá doba, kdy skleničku i spotřebujete (nejmenší skleničky pro miminka od ukončeného 4. měsíce mají 130 g). Ohřívat byste měli příkrmy vždy ve vodní lázni, mikrovlnná trouba by mohla zbytečně zničit cenné a výživné látky.

10. Do jídelníčku patří i kaše

Dětské kaše jsou skvělým doplňkem výživy, jsou plné vitamínů a minerálů a navíc je připravíte během chvilky.  Nemusíte se bát ani obsahu lepku. Vždy ale vybírejte kaše doporučené pro konkrétní věk dítěte, aby byly uzpůsobeny jeho potřebám. Čtěte složení, některé kaše mohou obsahovat přidaný cukr.

S prvními příkrmy vám pomůžeme

Příkrmy Babybio jsou pouze ze surovin v bio kvalitě, vařené v páře, bez chemických konzervačních látek, bez přidaného cukru a soli, bez dochucovadel, barviv, zahušťovadel.

Rozmixované suroviny nejsou ředěné vodou a a následně zahuštěny, aby se docílilo většího obsahu (toto je metoda, kterou bohužel někteří výrobci kojenecké výživy používají). Chuť vychází pouze z chuti dozrálých a poctivých surovin. Je to ta nejlepší cesta, jak naučit děti zdravě a pestře jíst, nebudovat si nechuť k některým surovinám. Nezapomeňte, že spolu s prvními příkrmy stavíte základy pro zdravý životní styl a kladný a zdravý vztah k jídlu. 

V naší nabídce najdete příkrmy už od ukončeného 4. měsíceskleničky v tomto období obsahují jednodruhovou zeleninu a ovoce z ekologického zemědělství. Díky tomu, že všechny suroviny zrají na čerstvém vzduchu a na sluníčku, promítne se to do výrazné (té správné!) chuti, kterou ocení i malé děti. 

Od ukončeného 6. měsíce už děťátko zvládne konzumovat více druhů ovoce či zeleniny společně, čemuž se naše příkrmy přizpůsobují. Ovocné příkrmy pro vás máme v praktických kapsičkách, které si postupem času zvládne děťátko držet i samo. 

Přichází také čas na první masíčko. Snažte se, aby děťátko ochutnávalo co nejrozmanitější druhy – v denním menu Babybio servírujeme třeba farmářské telecí, kuře, kachnu, hovězí, vepřové, z ryb lososa, pstruha nebo aljašskou tresku. 

Kolem ukončeného 8. měsíce přichází čas na další krok – rodiče z nabídky Babybio rádi volí tzv. denní menu, která vychází z gurmánských francouzských receptů. Všechny suroviny i konzistence jsou přizpůsobeny na míru danému věku, v těchto příkrmech už najdete větší kousky, aby se děťátko učilo správně kousat. 

Oblíbená jsou také večerní menu, která jsou přizpůsobena tak, aby se po nich dobře spinkalo, a neobsahují maso. 

Kaštanové pyré, jehněčí, quinoa, čočka – od jednoho roku začínáme dětem obohacovat jídelníček o ještě pestřejší výběr receptů. Připravili jsme je pro vás v praktickém balení – některé příkrmy jsou v kapsičkách, jiné v mističkách, večerní menu seženete v pytlíčkách – vždy připravena k rychlému ohřátí. 

Držíme vám palce a vašim děťátkům přejeme dobrou chuť! 🙂 V případě jakýchkoli dotazů se na nás neváhejte obrátit na Facebooku, Instagramu nebo ZDE.

 

K tématu prvních příkrmů můžete skouknout i několik videí, například to od Sandry z @madeinprg:

 

A nebo povídání o prvních příkrmech v pražském Trendy Baby ze dne 29.4.2020:

 

Blog